JENAYAH SOSIAL

SBLM 1053 BAHASA MELAYU DALAM PENGURUSAN

August 6, 2010

JENAYAH SEKSUAL-ROGOL


 pengenalan       
    Istilah “rogol” iaitu pencabulan ditakrifkan sebagai serangan seksual dari sudut orang ramai. “Rogol” merujuk kepada serangan seksual di mana penyerang memaksa mangsa untuk mengadakan hubungan seksual secara paksaan dari konteks undang-undang jenayah. “Rogol statutori” pua merujuk kepada individu yang rela mengadakan hubungan seksual tetapi masih tidak cukup umur dari segi undang-undang. Dalam bahasa pasar, “rogol kenalan” ataupun rogol dating” adalah hubungan seks dijalankan antara individu yang berkenalan atau berdating.



Jenis-jenis
Terdapat enam jenis rogol yang lebih biasanya kita temui, dengar dan lihat, iaitu rogol tahanan, rogol bergilir-gilir, rogol dan penyeksaan seksual, rogol statutori, rogol kenalan serta “rogol” antara golongan binatang.
            Jenis rogol yang pertama adalah rogol tahanan, banduan wanita mudah diserang oleh pengawal-pengawal penjara dan kakitangan-kakitangan yang bekerja di penjara. Seterusnya, rogol bergilir-gilir terjadi apabila seorang mangsa wanita diserang oleh sekumpulan golongan lelaki. Rogol dan penyeksaan seksual merupakan jenis rogol yang ketiga, iaitu biasa digunakan untuk “melembutkan” orang tahanan untuk menakutkan mereka supaya mematuhi peraturan. Rogol dan penyeksaan seksual biasanya digunakan untuk memusnahkan amanah dan pengaruh pembangkang-pembangkang politik terutamanya bagi masyarakat yang mempunyai pantang social yang teguh.
            Di samping itu, rogol statutori merujuk kepada sejenis jenayah persetubuhan yang melibatkan individu yang dibawah usia kerelaan.  Walaupun kanak-kanak rela dan bersetuju untuk mengakan hubungan seksual, perbuatan itu masih dianggap sebagai rogol kerana  kanak-kanak di bawah usia tidak berupaya member keizinan yang berpengetahuan. Jenis rogol yang kelima adalah rogol kenalan yang membawa maksud hubungan seksual yang dilaksanakan oleh orang-orang kenalan, kawan, rakan serta pencinta terhadap mangsa rogol tanpa keizinan mangsa rogol. Tambahan pula,  “rogol” antara golongan binatang merujuk kepada penggabungan persetubuhan antara binatang dangan serangan yang ganas umpama rogol manusia.

Punca-punca
Faktor-faktor yang menyebabkan jenayah seksual rogol berlaku termasuklah cara pemakaian wanita yang terlalu mendedahkan akan mengakibatkan  nafsu perogol  tidak dapat dikawal.  Walau bagaimanapun,  perogol biasanya akan menunggu menyerang mangsa yang berseorangan yang berada di tempat sunyi. Selain itu, perogol juga menpunyai cara yang lain untuk mencari mangsa seperti mempelawa mangsa untuk bersiar-siar dan bermalam di rumahnya dengan member i makanan atau miniuman yang paling dahsyat. Jenayah seksual rogol juga boleh menyebabkan kecederaan fizikal, termasuklah kehamilan mangsa tersebut serta jangkitan penyakit sebaran seksual. Kesan yang paling umum ataupun paling biasa kita namengkhayalkan.


Kesan-kesan
Banyak kes serangan seksual berakhir dengan tragedi kematian merupakan kesan yang nampak dan dengar adalah kesan psikologi. Mangsa rogol yang masih hidup biasanya didapati menghidap sejenis penyakit psikologi yang bernama Sindrom Renjutan Emosi Rogol (Rape Trauma Syndrome (RTS)) sebelum ini. Sekarang pula, RTS dianggap sebagai sejenis balasan psikologi dan fisiologi yang biasa dialami oleh seorang mangsa rogol dan bukan dikenali sebagai sejenis penyakit psikologi lagi. RTS melibatkan perasaan malu dan dosa, kemarahan, ketegangan serta ketidakselesaan perut. Bagi masyarakat yang mempunyai adat-adat kelamin yang panatang, mangsa rogol akan mengalami renjutan emosi psikologi yang serius. Misalnya, seorang anak dara yang telah dirogol akan dianggap sebagai seorang yang “rosak” pada pandangan masyarakat serta dilarang untuk berkahwin malah terpaksa menderita seorang diri sahaja. Manakala bagi mangsa rogol yang telah berkahwin pula akan diceraikan. Mangsa rogol tersebut juga akan berasa dirinya “kotor” ataupun berasa dirinya salah.



Langkah-langkah
Langkah mengurangkan kes jenayah seksual rogol termasuklah memberi kesedaran kepada minda dan pelakuan kita dan percakapan kita untuk tidak mempromosikan budaya merogol. Pihak berkenaan mengadakan seminar serta kempen kesedaran bagi kaum wanita tentang cara mencegahan dari menjadi mangsa rogol. Di samping itu, golongan kaum wanita digalakkan mengambil kelas pertahanan diri agar dapat mengelakkan diri daripada menjadi mangsa rogol. Seterusnya,   sentiasa gunakan jalan yang dilalui oleh orang ramai, jangan mengikut jalan yang dekat tetapi sunyi dan gelap turut salah satu langkah mengelakkan diri daripada menjadi mangsa rogol. Sekiranya mengetahui diri telah di tangan penjenayah, gunakan kekerasan seperti menggigit badab penjenayah dan mencakar dengan kuku untuk melepaskan diri.

Hukuman
Rogol dianggap sebagai jenayah seksual yang dahsyat dalam kebanyakan kebudayaan dan akan dihukum dengan berat oleh undang-undang. Kes rogol merupakan jenayah yang boleh dihukum rejam bagi sesetengah negara. Di negara-negara Barat, jenayah kes rogol dihukum masuk penjara jangka panjang. Pada permulaan abad ke-20an, hukuman mati akan dikenakan ke atas individu yang dibabitkan dengan kesalahan merogol.
 Di negara-negara Islam, penjenayah seksual akan dikenakan hukuman mati. Hukuman rotan jenis tebal merupakan hukuman yang akan dilaksanakan ke atas penjenayah seksual mengikut undang-undang jenayah Malaysia. Jumlah rotan paling banyak yang boleh dikenakan ke atas seseorang penjenayah adalah 24 rotan.


3 comments:

Hukuman apa Yang Akan dikenekn sekiranya kanak2 bwh umur rela dirinya dirogol oleh pemangsa Yang berumur 21 tahun.. Hukuman apa Yang akn dikenakan kpd pemangsa..
 
Boleh saya dapatkan rujukan
 
Maksudny.. Cik nk rujukan ap
 

Post a Comment